Isnin, 27 Mei 2013

:: tinta QalBi ::

Di jendela ini aku nukilkan buatmu sahabat

Di jendela ini
Aku termenung menongkat dagu
Melontar jauh sebuah pandangan
Tanpa kusedar, turut kuikut rentak 
sayu senja yang kian melabuhkan tirainya

Ketika itu, bayangan bait-bait kata menerjah,
Memenuhi kosong benak kecilku
Lantas kugapai pena yang setia disisiku
Menanti manfaat coretan darinya

Sahabatku… Nurkilan ini buatmu yang mengerti

Bersamamu kurasakan kasih
Bersamamu kumengerti sayang
Bersamamu kufahami cinta
Berjauhan denganmu kuluahkan rindu

Sahabatku…
Sekian lama aku dan kau saling mengenali
Tika kau tertawa,aku turut tertawa
Tika aku pula berduka, kau coba menenangkan
Lisanmu penuh indah, tingkahmu penuh budi

Saat kulontarkan tikaman kata yang tajam
bak pedang dahagakan darah,
Pantas kau tepis dengan
hadangan kasih sayang yang menebal
Sungguh berhati2 setiap bait yang kau aturkan buatku

Sahabatku…
Layakkah aku menyebut “aku sayang padamu”?
Sedangkan banyak sekali khilafku padamu
selama nyawa ini bergelar sahabatmu

Berduyun-duyun rasa bersalah
Menghempap jasad yang tidak lekang dengan dosa
yang tak jemu datang menyapa
Menerkam, membelah dada, menerobos ke pelosok hati
Ahhh..berdosanya aku…

Sahabatku…
Kupohon secangkir bicara keampunan dari mu
Ayuhlah…dekatilah..pimpinlah aku
Kerna aku jua turut coba mendekatimu sedaya mampu
Kemarilah wahai sahabat

Teguri aku saatku lupa,
Usah biarkan aku terus alpa
dengan nikmat dunia yang seketika Cuma

Sahabatku…
Saat kedukaanku, akan coba kuukirkan seyum buatmu
agar tiada resah dihatimu memikirkanku
Saat gembiraku tiba, kemarilah bersamaku
Namun pabila kedukaan melandamu, luahkanlah
Aku berjanji, dengan izin-Nya aku kan sentiasa disisimu
Bersama kita leraikan kekusutan pada tali ukhwah ini
Agar simpulannya kukuh lurus mengikat hati
yang berjanji membina cinta dengan nama-Nya

Sahabatku…
Akhirnya aku mengerti
Kasih sayang yang dibina atas dasar Aqidah
Tak akan pernah padam melainkan dengan kematian
Dengarilah luahanku ini kerna dirimu amat berharga..


# hak milik terpelihara..: ahmad gadaffie..
ana copypasta nukilan dr fb beliau..n ana tujukan nukilan ini buat sume sahabat2 seperjuangan ana xkira drpd smka TOK JIRING..KMP 11/12..n bumi MURObBI ini..selamat menghayati,sahabat2..moga kalian memahami ap yg ada di hati ini..

ukhuwah fillah abadan abada..<3
smile.wif.heart..=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan